De smartphone vervult al een dubbelrol als betaalkaart, maar binnenkort moeten met een smartphone letterlijk deuren opengaan.

In de hotelketen Starwood Hotels dan tenminste, het moederbedrijf van Sheraton, Westin en St Regis, en eigenaar van bijvoorbeeld Des Indes in Den Haag. Vanaf woensdag kunnen gasten inchecken met hun smartphone en een Starwood-app. Het concept wordt het komende jaar uitgereld bij de Aloft, Element, en W-hotels van het concern.

Van de app krijgen ze een kamernummer en een bluetooth-sleutel. Zo kunnen ze de receptiebalie overslaan, en recht op hun kamer afstevenen. Kwestie van je telefoon bij het slot houden en “klik” – de deur is open.

‘Veel veiliger’

“Mijn mobieltje is nu een soort afstandsbediening voor mijn leven”, zegt Starwood-topman Frits van Paasschen tegen CNNMoney. “Geen enkele reden waarom je niet via je smartphone toegang tot je kamer kunt krijgen.”

Volgens Van Paasschen is een ‘mobiele sleutel’ veel veiliger voor gasten. “Je merkt het meteen als je je mobiel kwijtraakt”, aldus de hotelier. “En een derde kan niet met jouw telefoon de kamer in, als je ‘m met een wachtwoord hebt beveiligd.”

Hilton wil het ook

Hotelketens hopen dat dienstverlening via apps 'millenials' verleidt tot hotelbezoek. Concurrent Hilton werkt aan een vergelijkbaar systeem. Voor Starwoord is mobiel inchecken nog maar het begin.

"We gaan de gebruiksmogelijkheden van de app voortdurend verder opvoeren, zodat je ons bijvoorbeeld kunt laten weten waar je bent en wat je nodig hebt", aldus Van Paasschen. En natuurlijk wil hij de app gebruiken voor de heilige graal van iedere marketeer: gerichte aanbiedingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl